Skleroterapia, czyli

Przy pomocy skleroterapii leczyć możemy zarówno pajączki żylne, małe żylaki jak również w wybranych przypadkach niewydolność dużych żył układu powierzchownego. Jest to procedura ambulatoryjna wykonywana w gabinecie zabiegowym za pomocą strzykawki z bardzo cienką igłą wprowadzającą do chorych naczyń żylnych specjalny preparat, pod postacią płynu lub piany, powodujący obkurczenie ścian naczyń i ich zarośnięcie. Zabieg ten nie wymaga znieczulenia, ponieważ igła jest tak cienka, że pacjent praktycznie nie odczuwa dolegliwości bólowych. Pojedyncza sesja ostrzykiwania żylaków nóg trwa około 20 minut i w zależności od stopnia zaawansowania choroby zabieg przeprowadza się w kilku etapach. Zależy to od rozległości i wielkości zmian oraz od skuteczności leczenia. W każdym przypadku musimy pamiętać o ograniczeniach dotyczących objętości leku, który można podać w trakcie jednej sesji. Po zabiegu zakładane są pończochy uciskowe.

Rola skleroterapii polega na poprawieniu wyglądu chorej kończyny dolnej oraz na profilaktyce nawrotów niewydolności żylnej po uprzednim leczeniu operacyjnym. Jest ona skuteczną metodą likwidacji pajączków, żył siatkowatych oraz drobnych żylaków. Klinicznie skleroterapia skutkuje zmniejszeniem lub nawet całkowitym zniknięciem wymienionych zmian. Należy pamiętać o tym, iż skuteczność zabiegu różni się pomiędzy pacjentami i zależy od charakteru i stopnia zaawansowania zmian. Częściej, niż nawrót choroby w miejscu leczonym skleroterapią, pojawiają się nowe zmiany w innej lokalizacji. Jest to wyrazem postępu niewydolności żylnej i może wymagać wykonania kolejnych zabiegów skleroterapii lub zmiany sposobu leczenia jeśli zmiany są zbyt rozległe, a choroba żylna zaawansowana.