Pajączki żylne czy tzw. żyłki siatkowate są częstą przyczyną konsultacji w gabinecie flebologicznym.

Są to zmiany, które mogą być jedynie defektem estetycznym skóry lub tkanki podskórnej. Niestety często stanowią objaw przewlekłej niewydolności żylnej. Dlatego też zanim wykonamy usuwanie pajączków konieczne jest wykonanie USG Duplex Doppler żył kończyn dolnych podczas którego specjalista potwierdza bądź wyklucza chorobę dużych naczyń żylnych. Istnieje kilka metod dzięki, którym możemy wykonać usuwanie pajączków. Są to skleroterapia, zewnętrzna termoablacja radiowa oraz zabiegi laserowe.

W przypadku stwierdzenia niewydolności dużych naczyń żylnych takich jak żyła odpiszczelowa czy odstrzałkowa, zanim zajmiemy się usuwaniem zmian estetycznych konieczne jest w pierwszej kolejności przeprowadzenie zabiegu (Venefit) korygującego przepływy w dużych naczyniach żylnych.

Metody usuwania pajączków żylnych

• Skleroterapia

Skleroterapia polega na wykonywaniu serii mini iniekcji i podawaniu do światła żyłki preparatu, który na skutek wywołanej reakcji zapalnej doprowadza do jej zamknięcia.

• Zewnętrzna termoablacja radiowa

Zewnętrzna termoablacja radiowa zarezerwowana jest do eliminowania żyłek o najmniejszej średnicy. Fale radiowe, poprzez niewielki aparat zakończony tzw igłą Ballota (igiełka bez światła o średnicy 0,6 mm) przyłożoną zewnętrznie do pajączka, przezskórnie, w sposób termiczny zamykają naczynka zlokalizowane w skórze.

• Zabiegi laserowe

Zabiegi laserowe polegają na usuwaniu naczynek żylnych za pomocą naświetlania ich impulsami laserowymi o odpowiedniej długości fali. Energia laserowa pochłaniana jest przez odpowiednią warstwę skóry czemu towarzyszy efekt cieplny zamykający nieestetyczne naczynie żylne.